Bittert arv



Idag kunde jag äntligen lägga Bittert arv av Kiran Desai till handlingarna. Det var ju den här boken som jag valde på min resa till Asien i Jorden runt på 8 böcker.

Känns ganska svårt att skriva en kort beskrivning på den här boken. Man följer så otroligt många personer genom boken, både i nutid och historiskt. Det är Sai som blivit föräldralös och som kommer till sin morfar i Kalimpong. Sais morfar är en speciell man som mest av allt älskar sin hund Mutt. Man får även lära känna morfaderns kock som mest av allt lever för sin son Biju i Amerika. Biju jobbar i restaurangbranschen och hoppar från ställe till ställe och lever egentligen ett ganska fattigt och struligt liv. Sai förälskar sig i Gyan som morfadern anlitat för att undervisa Sai i matematik. Deras kärlek tar ett abrupt slut när Gyan hamnar i fel sällskap. Förrutom alla dessa bekantskaper är det ett flertal andra personer med i handlingen.

Till att börja med vill jag bara säga att omslaget till den här boken är helt underbart. Starka färger, vackra blommor och guldig text. Ett omslag helt i min smak! Bokens innehåll var tyvärr inte riktigt lika vackert. En krävande bok där det behövdes en stor dos koncentration under läsningens gång. Tycker precis som Bokmania att handligen var väldigt spretig. Jag hade svårt för att engagera mig i de avsnitt i boken som inte handlade om själva huvudpersonerna. En speciell bok och ett speciellt berättarsätt. Inget som föll mig i smaken i allafall.

Kommentarer
Postat av: Amoroso

Synd, då kommer jag nog avvakta med den. Men håller med dig om att framsidan är super! Jag satsade på Norwegian Wood och rekommenderar den starkt!

2009-08-11 @ 10:10:44
URL: http://amoroso-mildasanger.blogspot.com/
Postat av: Mikaela

Den var inte i min smak heller riktigt. Trist men det är skönt att det finns fler som inte blir överväldigade.

2009-08-12 @ 18:30:34
URL: http://www.mikaelastigsdotter.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0