Ett halvt liv

Nu har jag läst ut V.S Naipauls roman Ett halvt liv som var årets
andra bok i Nobelpristagarutmaningen. De senast utlästa böckerna
har varit lite halvtråkiga och ganska tunga, så även den här!

Bokens huvudperson Willie Chandran växer upp i Indien
men kommer som 20-åring till London. Han börjar umgås
i lite tvivelaktiga kretsar och uppehåller sig diverse mystiska
klubbar och det är även här han får sina första sexuella
erfarenheter. Willie drömmer också om att skriva, men
hans noveller tas emot ganska svalt av hans läsare. Ana, en
afrikansk kvinna, blir dock intresserad av hans noveller och
efter en tids bekantskap uppstår kärlek dem emellan. Willie
följer med Ana till Afrika och han försöker att få ordning på sitt
liv
och finna sig till rätta. Men efter arton år tillsammans går det
inte längre och Willies liv pråglas återigen av känslor
av vilsenhet...


Som sagt, en ganska långtråkig bok. Bokens handling kretsar mest kring Willies kringflackande och vilsenhet och hans svårigheter att hitta rätt i livet. Rätt så dystert! Handlingen levde upp lite mer efter halva boken ungefär, någonstans efter att han träffat Ana och kommit till Afrika var det lite mer intressant att lägga sig med boken på kvällarna.
Jag kommer förmodligen inte läsa mer av just den här författaren även om jag måste erkänna att jag är liiite nyfiken på forsättningen om Willie Chandrans liv i boken Magisk sådd. Kanske kanske kommer jag låna den nästa gång jag är på biblioteket!?

Kommentarer
Postat av: boksnoken

Vi hade ungefär samma åsikter om den här boken, du och jag :-).

2009-04-25 @ 11:33:17
URL: http://boksnoken.wordpress.com
Postat av: Therese

Ja, jag såg det! Har du funderat på att läsa nästa bok ändå eller? Jag är lite nyfiken på vad som händer sen!? Vad läser du nu då?

2009-04-25 @ 12:28:19
Postat av: boksnoken

Nej, jag kommer nog inte att läsa nästa bok. Jag struntar ärligt talat i hur det går för Willie... :-D

Just nu läser jag "Skrivet i eld" av Simon Beckett. En bra deckare!

2009-04-25 @ 15:49:07
URL: http://boksnoken.wordpress.com
Postat av: H alias violen

Nu har jag läst Naipaul, skickar länken här men vet inte om det är rätt plats........?


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0