Bokkedjan 9: Böcker

Nu kör jag ett race med Hans Bokkedjor igen! I den här omgången är det Böcker som är utgångspunkten.

1. Detta ämne får mig direkt att tänka på boken jag läser just nu, nämligen VS Naipauls roman Ett halvt liv. Bokens huvudperson Willie lever ett ganska dystert liv i Indien och kommer sedan till London där han drömmer om att bli känd för aitt novellskrivande. Jag har bara kommit lite drygt halvvägs i boken så mycket mer än så vet jag inte ännu!

2. En annan bok där just böcker är väldigt framträdande är ju Vindens skugga, en historisk roman som är skriven av Carlos Ruiz Zafón. Daniels far, en sann bokälskare, tar honom med sig till de bortglömda böckernas gravkammare. Boken Daniel väljer ut från boksamlingen är just boken Vindens skugga och när han läser den öppnar den en helt y värld för honom och han blir genast nyfiken på bokens bakgrund.

3. En annan mycket läsvärd historisk roman är Flicka med pärlörhänge av Tracy Chevalier. 16-åriga Griet tar ansällning hos en rik familj för att sköta hushållet, konstnärsateljen och barnen. Just denna handling för ju osökt tankarna till..

4.... Ja, just det. Agnes Grey av Anne Brontës. En ung fattig flicka som kommer till en rik familj för att ta hand om ett gäng stökiga ungar! Ganska likt va!? =)

    Bokomslag för boken Vindens skugga    Bokomslag för boken Flicka med pärlörhänge   

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0