Öster om Eden

Äntligen har jag läst ut John Steinbecks tungviktare Öster om Eden.
Sällan det tar såhär lång tid för mig att läsa en bok. Lånade den från
biblioteket redan i maj! Tur att det finns omlån! =) Trots att det tagit så
ofantligt lång tid att komma till slutet har boken inte på något sätt varit dålig.
Det är nog bara det att alla andra böcker jag läst samtidigt liksom har gått
före på något lustigt vis!

Boken kom ut 1952 och har även blivit film. Det är Salinasdalen
 i Kalifornien och Adam Trask som är det centrala i boken. Han
träffar sitt livs kärlek Cathy som föder tvillingarna Caleb och Aron.
Strax efter pojkarnas födelse flyr hon och lämnar Adam ensam på
ranchen med pojkarna. Kinesen Li som finns på ranchen har också en
stor roll i historien. Arons och Calebs uppväxt kantas av lögner men sanningen om deras mor kommer så småningom fram. Boken är ett slags släktdrama som sträcker sig under ganska lång tid. Delvis handlar det om Steinbecks egen släkt generationer tillbaka!

Lite nyfiken på filmatiseringen har jag allt blivit efter att ha läst boken. Jag tror aldrig att jag hade valt att läsa den här boken om det inte hade varit för läsutmaningen! Men nu är jag glad att jag kan lägga in den på min lista över lästa böcker! Den har inte heller avskräckt mig från att läsa mer av Steinbeck.

Dags att kasta sig över nästa Nobelpristagare, William Golding. Häng med du också!

Kommentarer
Postat av: Cia

Flugornas herre är riktigt riktigt bra så de borde du verkligen läsa! Men den är lite otäck också på sitt vis, men jag rekommenderar verkligen!

2008-09-07 @ 00:28:55
URL: http://www.exlibriscia.blogspot.com
Postat av: Therese

Ja, det får bli Flugornas herre som blir nästa läsprojekt! Har sett filmen tidigare, men det ska ändå bli intressant att läsa boken!

2008-09-07 @ 07:58:42
URL: http://theresans.blogg.se/bokblogg
Postat av: Den luttrade bibliotekarien

Kul att du tyckte "Öster om Eden" var bra även om den tog sin tid. En helt underbar novellsamling av Steinbeck är "De himmelska ängderna" om du nu skulle få för dig att läsa något mer av honom men lite lättsammare.

2008-09-11 @ 00:45:56
URL: http://bibblan.trackback.se/
Postat av: Therese

Ja, något mer lättsamt av honom skulle inte vara helt fel. Får kika nästa gång jag botaniserar på biblioteket!

2008-09-11 @ 08:21:44
URL: http://theresans.blogg.se/bokblogg

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0