Flugornas herre

Äntligen är den näst sista boken i Nobelpristagarutmaningen utläst! Det gick
 trögt att läsa William Goldings Flugornas herre.

Boken behöver förmodligen ingen närmare presentation. Antar att de
 flesta läst den, eller åtminstone sett filmen. Men jag sammanfattar lite
 ändå. Boken gavs ut första gången 1954. Ett flygplan fullt med pojkar
nödlandar på en öde ö. Från början fungerar gruppen bra, men när
gruppens två tydliga ledare, Ralph och Jack, blir oense bildas istället två
läger på ön. För Ralph och hans få anhängare är det elden och eventuell
räddning som är det viktigaste, men för Jack och hans gäng är jakten det
som står i centrum. Oenigheten grupperna emellan leder så småningom
 till att två av pojkarna dör och Ralph blir ensam på sin sida av ön.


Som sagt, det gick trögt att läsa den här boken. Har liksom läst den i omgångar kan man säga. Den är ju egentligen inte på något sätt dålig, och jag kom faktiskt inte ihåg handlingen heller så det berodde inte på det. Den var nog helt enkelt bara lite långtråkig. Men jag är glad att jag numera kan säga att jag läst den! =)

Kommentarer
Postat av: annelie

hej!

vad roligt att du lämnade en kommentar hos mig så att jag hittade in till dig! Kul!

2008-11-21 @ 05:57:25
URL: http://stundpajorden.blogspot.com
Postat av: bai

Eg har akkurat lese denne boka ferdig, og eg sitter igjen med eit stort spørsmål om menneska verkeleg kan vere så grusomme mot kvarandre. Eg synest dette var ei veldig sterk bok!

2009-05-12 @ 20:44:38
URL: http://boklesebloggen.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0