Bipaviljongen

134182-52

Från Kabusa fick jag för ett tag sedan denna roman, Bipaviljongen av Leena Krohn.  Egentligen inte alls min typ av bok och hade det inte varit för Kabusa så hade jag nog aldrig läst den. Men spännande med lite nya sortes böcker!

Boken är skriven i jag-form men någon närmare presentation får man inte av huvudpersonen. Men jag tolkar huvudpersonen som en kvinna. Boken utspelar sig någonstans i Europa, vart framgår inte heller, i ett rivningshus kallat just Bipaviljongen. Här träffas ett flertal olika grupper av människor och huvudpersonen ansluter sig till "Föränderlig verklighet". Här träffar hon ett myller av intressanta och underliga människor. Det är tex den döva Lahja som arbetar som städerska och det är "Fotlös" som blivit av med fru och dotter i en bilolycka. Alla dessa människor har sin egen historia att berätta, den ena märkligare än den andra...

En mycket märklig bok måste jag säga. Det finns ju egentligen ingen som helst handling i den utan det är bara en massa märkliga historier. Trots detta är den intressant och den fångar mitt intresse en bit in i boken. Är dock lite kluven, vet inte om jag skall rekomendera den eller om jag ska rata den!? Den får dock 3 av 5 möjliga! 

Leena Krohn har bla skrivit;
Umbra 1994
Att förnimma dess närvaro 1997
Pennan och maskinen 1998
Bipaviljongen 2008

Kommentarer
Postat av: Amoroso

Kul med bokpaket! Har du bestämt dig för vilken bok av Lagerqvist ännu? Jag ska läsa Bödeln, hade jag tänkt!

2008-03-12 @ 10:20:43
URL: http://amoroso-mildasanger.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0