Tyskungen



Det blev Camilla Läckbergs Tyskungen som blev mitt senaste läsprojekt. Eftersom den nya boken precis har kommit ut så kände jag ju att jag nu genast måste läsa den här för att kunna sätta tänderna i Sjöjungfrun senare!

Som vanligt är det Erica Falck och Patrik Hedström som står i centrum för handlingen. Erica har hittat en gammal nazistmedalj i sin mors gamla saker och hon blir ju såklart nyfiken på vad den gör i hennes mors tillhörigheter. Hon söker upp en gammal historialärare för att få veta mer om medaljen. Ett tag efteråt hittas mannen mördad. I samband med att Erica börjar läsa sin mors gamla dagböcker kommer det fram att hon i sin ungdom umgicks med den mördade mannen. Händelser under andra världskriget vävs samman med nutiden.

Som vanligt väver Camilla Läckberg ihop själva mordgåtan med Patriks och Ericas privatliv. Det är bla detta jag gillar så bra med hennes böcker. Även tillbakablickarna gillar jag. Att en historia från 40-talet vävs ihop med nutidens mordgåta. Även i Stenhuggaren gjorde ju Läckberg på det viset. Detta var absolut en av hennes bättre böcker. 5 av 5 möjliga minsann!


Camilla Läckberg har skrivit;
Isprinsessan
Predikanten
Stenhuggaren
Olycksfågeln

Tyskungen
Sjöjungfrun


Kommentarer
Postat av: Emelie

Älskar verkligen Camilla Läckbergs böcker, trots att jag bara har läst två och en halv :) Håller på med en till bok jut nu och har kommit halvvägs.

2008-06-10 @ 21:21:31
URL: http://bokbloggen.webblogg.se/
Postat av: Linda

JAg ska ge mej på Sjöjungfrun ikväll om jag orkar, annars tar jag tag i den imorgon! Var och hämtade den på bibblan idag!

2008-06-10 @ 22:08:01
URL: http://krabba.blogg.se/bok
Postat av: Emm

Jag har läst alla hennes böcker utom Sjöjungfrun. Tycket den första; Isprinsessan var helt okej. Men nä sen har det blivit sämre och sämre. Men för att kunna dissa något måste man ju ha läst det! ;)



P.s Har du läst svart som natten än? Och har du sett att det kommer en ny bok med Ann Cleeves snart?

2008-06-11 @ 09:41:52
URL: http://lasdagboken.wordpress.com
Postat av: erik

Det lät ju bra. Hoppas den inte är lika klischéfylld som Predikanten (alla frikyrkliga är faktiskt inte sjuka i huvudet!), men det verkar ju inte så.

Just nu är jag mest inne på Nicholas Sparks. Tårdrypande värre... :-)

2008-06-12 @ 12:53:33
URL: http://www.exlibris.nu

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0