Amish



Från Libris förlag fick jag ett exemplar av Erik Bengtsons roman Amish. Det här är en ganska kort och lättläst bok som gick snabbt att läsa ut. Det märks att Erik Bengtsson har mycket erfarenhet av Amishfolket och att han levt tillsammans med dem för att kunna skriva den här boken. Jag tcker absolut att mina kunskaper om detta folk har ökat efter att jag läst boken.

Busschauffören Paul Morton flyr sin hemstad ut på landet, till Cecil County. Första mötet med Amishfolket blir lite olyckligt och dramatiskt men detta väcker Pauls nyfikenhet på det gåtfulla folket och deras annorlunda livsstil. Eli Eicher, en man som blivit avfärdad från sin familj på grund av att han genomgått en förbjuden skilsmässa, blir snabbt Pauls vän. Även Elis syster, Miriam, blir en trevlig bekantskap som Paul snart förälskar sig i. Men finns det någon chans för deras kärlek?

Fast att boken är kort och egentligen inte särskilt innehållsrik vad gäller just romanhandlingen så tycker jag om den. Det är mycket fakta om Amishfolket som tas upp vilket jag annars inte bruka gilla när jag läser romaner. Men här passar det liksom in. Boken har faktiskt gjort mig ännu mer sugen på att läsa om Amish så om någon har något hett boktips så hör gärna av er!

Kommentarer
Postat av: Peter Olofsson

Hej! Amishpeople är en intressant företelse tycker jag har följt dem med intresse i snart 30 år sedan jag först hörde talas om dem i religonskunskapen i 8:an.

Gott slut och Gott Nytt år på dig! Hexan hälsar också

2008-12-30 @ 12:29:21
URL: http://www.oumberligating.blogspot.com
Postat av: Therese

Ja, den här boken väckte mersmak faktiskt. Vet du några andra böcker med Amish?

2008-12-30 @ 15:15:30
Postat av: Den luttrade bibliotekarien

Jag har också läst boken men blev väldigt besviken, det hade kunnat bli en mycket bra historia, ämnet är ju mycket intressant, men det blev för mycket oväsentligheter och utvikningar. Den började också väldigt långsamt med en utdragen miljöbeskrivning. Omslaget är dock otroligt vackert.

2008-12-30 @ 23:11:21
URL: http://bibblan.trackback.se/
Postat av: Therese

Ja, det var omslaget som i stort sett gjorde att jag blev intresserad av boken från första början. Mycket vackert! Kan hålla med om att handlingen är lite svag. Jag störde mig på en hel del upprepningar som förekom. Annars gillade jag som sagt boken!

2008-12-31 @ 10:37:00

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0