Mörk kust


Peter Temples deckare Mörk kust vann världens största deckarpris år 2007. The Duncan Lawrie Dagger. 

Boken handlar om polisen Joe Cashin som precis bytt jobb och hamnat i en liten ort vid kusten. En dag hittas en gammal förmögen man nerslagen i sitt hem där han lämnats för att dö. Detta är starten på en lång och komplicerad mordutredning. De första spåren leder till ett gäng aboriginkillar och en katastrofal polisinsats gör att de unga killarna mister sina liv. Joe Cashin misstänker snart att han och hans kollegor är helt fel ute när det gäller de misstänkta och hans utredning leder till ansedda män som utnyttjar småpojkar och präktiga medborgare som hjälper till att dölja mord. Det blir en lång och komplicerad utredning.

För att ha vunnit ett så fint pris så är jag lite besviken. Hade nog för höga förväntningar när jag började läsa. Det är en bra historia, men handlingen känns lite rörig emellanåt. Jag misstänkte redan från början vart handlingen skulle leda fram till, men det var ändå inte förräns ganska nära slutet som alla pusselbitarna föll på plats. Gillar Temples sätt att väva in Cashins privata liv vid sidan om mordutredningen! Detta är, vad jag har förstått, den första boken i serien om Joe Cashin och jag kommer sannerligen läsa kommande böcker också så sådär hemskt besviken är jag ändå inte.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0