Harry Potter och de vises sten

134182-18

Nu har jag läst min första J.K Rowling, nämligen Harry Potter och de vises sten. Detta är den första boken av sju i serien om trollkarlen Harry Potter. Den sjunde boken släpps i engelskspråkiga länder i juli. När den släpps i Sverige är ännu inte klarlagt, inte heller vad den svenska titeln blir!


Plötsligt händer det märkliga ting i den lilla staden! Mystiska stjärnskott på himlen och svärmar av ugglor mitt på dagen, katter som läser kartor och underliga människor som står i gathörnen och viskar. De viskar om en viss Harry Potter...
Föräldralösa Harry Potter bor hos sina elaka styvföräldrar och deras vidrige son. En helt ny värld öppnar sig för Harry när det visar sig att han egentligen är en trollkarl och börjar Hogwarths Skola för Häxkonster och Trolldom, en värld full av magi coh spännande äventyr!

Eftersom det här egentligen är en barn- och ungdomsbok var den relativt lättläst. Trots en hel del konstiga namn var det lätt att hänga med i handlingen. Måste säga att det är en riktigt spännande bok och författaren lyckas hålla spänningen hela boken igenom. 4 av 5 möjliga tycker jag att den är värd. Jag kommer med allra största sannolikhet läsa mer om Harry Potter!

J.K Rowling har skrivit
Harry Potter och de vises sten
Harry Potter och hemligheternas kammare
Harry Potter och fången från Azkaban
Harry Potter och den flammande bägaren
Harry Potter och Fenixorden
Harry Potter och halvblodsprinsen
Fantastiska vidunder och var man hittar dem
Quidditch genom tiderna


Kommentarer
Postat av: Rättare

Det stavas Hogwarts! :)

2012-04-04 @ 18:50:03

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0