Första rabatten

Tänkte visa lite bilder från när vi anlade vår allra första rabatt i nya trädgården. Pappa var här och hjälpte oss lite på traven. Var bra med experthjälp såhär första gången.

Första rabatten1

Björn tar första spadtaget. Från början var det alltså ingenting här. Vi hade fått en stor Hortensia i kruka när vi flyttade in och jag hittade på internet att man kunde plantera de på friland så naturligtvis ville vi ju prova det!

ny rabatt2

Nu var Hortensian på plats alltså. Hortensian är av sorten "Teller Blue" och är en robust och tålig sort. Så jag hoppas att den kan få överleva vintern. Som synes blommar den inte på bilden, men som namnet antyder har den blå blommor.

första rabatt3

ny rabatt 4

Så här blev alltså det färdiga resultatet. Kan väl tillägga att vi egentligen inte haft någon större planering när vi gjort de första rabatterna, det blev en salig blandning. Men om växterna klarar sig över vintern så ska vi planera rabatterna lite bättre och kanske flytta runt lite om det är möjligt.

Rabatten innehåller alltså följande;
Hortensian Teller Blue
Miniatyrrosen Bassino (blodröd)
Fjärilslavendel
Citrontimjan

Och sen en växt som jag inte riktigt vet vad det är för något!? Kanske någon kan hjälpa mig!?

Vad?

Svärmor trodde detta var ett fikonträd. Kan det vara det? Ser ju onekligen ut som det. Måste jag i så fall plocka in det och ha det i kruka under vintern? Plantan är så liten ännu. Höjden är ungefär 20-30 cm idag.

På återseende!

Kommentarer
Postat av: sanna

Det är ett fikon. Den klarar ca 10 minus, ta in den och ställ den i uterummet, och ha lite koll på temperaturen om du inte bor i tex Skåne. :-)

2006-10-16 @ 22:50:21

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback