Släke - Håkan Östlundh



Den första boken i Lilla O:s deckarutmaning var Håkan Östlundhs första bok Släke. Det första jag tänkte var ungefär "Vilken märklig titel", men nu har jag lärt mig att Släke betyder ungefär "rutten tång".

I den här boken träffar vi polisen Fredrik Broman för första gången. Han har just flyttat till Gotland med sin familj och är således nyanställd hos Visbypolisen. Familjen har planerat för en lugn sommar med några vekors skön semester, men så blir dock inte fallet!
Det hela tar sin början när en man ringer till Fredrik för att rapportera om en övergiven och illaluktande bil som stått parkerad vid badplatsen under en längre tid. Fredrik åker ut för att ta sig en titt och det här blir upptakten till en actionfylld sommar med flera bestialiska mord.


Det här är välskrivet och spännande tycker jag. Men det finns ändå något som stör mig. Saknar det där riktiga drivet framåt i texten. Upplösningen var oväntad och kanske inte heller den bästa. Men men... Helt klart en godkänd kriminalare och jag blir absolut sugen på fler Östlundh.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0