Kärlek - Toni Morrison

Det var med ganska stor nyfikenhet som jag tog tag i årets näst sista Nobelpristagare, nämligen Toni Morrison. Det blev hennes roman Kärlek (2003) som fick följa med mig hem från biblioteket.


Den gamle och förmögne Bill Cosey står i centrum för bokens handling. Han driver ett framgångsrikt hotell och omringas av vackra kvinnor i olika åldrar. Efter Coseys dös börjar striden om hans livsverk. Hans unga hustru Heed och hans barnbarn Christine tvingas leva under samma tak och från att ha varit de bästa av vänner hatar de nu varandra bittert. Situationen blir knappast bättre när en ung kvinna, kallad Junior, anlitas av Heed och kommer till huset. Men i handlingen finns också en hel del andra personer med olika förhållanden till gamle Bill Cosey.

Det här är en sanslöst rörig berättelse. Från början hängde jag med ganska bra i alla personer och föhållanden men till slut blev det alldeles för mycket att hålla reda på så jag tröttnade. Jag är fortfarande inte säker på om jag förstått handlingen på rätt sätt!? Omslaget är en viktig sak för mig när jag väljer böcker och det här omslaget är totalt intetsägande - precis som boken.

Hänger ni med på Nobelpristagarutmaningen så välj en annan bok av Morrison!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0