Tusen strålande solar

134182-62

I bokenkäten som jag fyllde i för ett tag sedan fick man frågan om det fanns någon bok som man kände att man ville ALLA skulle läsa. Svarade att så känner man ju ofta.. Men nu förstår jag mer vad den känslan verkligen innebär.. Tusen strålande solar av Khaled Hosseini är en sådan bok.. Ingen annan jag tidigare läst....

Boken utspelar sig i Afghanistan under ca 30 år. Framför allt handlar den om Mariam som endast femton år gammal tvingas gifta sig med den trettio år äldre mannen Rashid. Äktenskapet är kärlekslöst och våldsamt. Efter nästan tjugo år får Mariam sällskap av den unga Laila som även hon gifts bort med Rashid. Hon föder honom de barn som inte Mariam kunde föda. Men hon kan inte släppa sin sanna kärlek till pojken Tariq. Tillsammans uthärdar Mariam och Laila våldet i hemmet, men även våldet på gatorna i Kabul. De två kvinnorna kommer allt närmare varandra och deras starka band till varandra kommer att förändra deras liv.

Jag är så tagen av den här boken att jag inte vet vad jag skall skriva.. Har nog aldrig läst något som berört mig såhär. Inte på väääldigt länge i allafall. Det är första gången jag gråtit till en bok! Jag måste ge den 5 av 5 möjliga! Måste rekomendera alla att läsa den! Vilken tur att jag har Flyga drake också i bokhyllan!

Khaled Hosseini har skrivit;
Flyga drake 2004
Tusen strålande solar 2007

Kommentarer
Postat av: Ingela

Och jag som tyckte att "Flyga drake" var mycket bättre än "Tusen strålande solar"! Ska bli spännande att se vad du tycker.

2008-05-28 @ 09:36:02
URL: http://litteraturum.blogg.se
Postat av: adde

Khaled Hosseini ÄR EN AV MINA BÄSTA FÖRFATTARE. HAN BESKRIVER SÅ UNDERBART..JAG HAR LÄST FLYGA DRAKE OCH DEN ÄR VERKLIGEN JÄTTE JÄTTE BRA.

2008-12-24 @ 13:00:47
URL: http://itisjustmylife.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0