Människa utan hund

134182-20

Det var längesen jag läste en deckare nu. Blev sugen på Håkan Nessers Människa utan hund efter att jag läst så många positiva recensioner om den.


Boken tar sin början i Kymlige mitt i december när familjen Hermansson samlas för att fira 105-årsdag. Pappa Karl-Erik fyller 65 och äldsta dottern Ebba fyller 40 år.  Det blir dock inte riktikgt som familjen tänkt sig. Två av familjens medlemmar försvinner spårlöst med bara ett dygns mellanrum. Kriminalinspektör Gunnar Barbarotti blir den som få ta sig an fallet.

Boken är alltså den första boken med Gunnar Barbarotti i huvudrollen. Det planeras ges ut fyra stycken, varav den andra nu kommit ut. En helt annan historia heter den. Kan ju upplysa om att den med finns i min hylla. Men det får bli ett senare projekt!
Nåväl, det här var verkligen en bok i min smak. Tycker att den var otroligt bra. Tempot var alldeles lagom hela boken igenom. Det finns ändå något hos den här Barbarotti som jag stör mig på.. Kan inte riktigt sätta fingret på vad bara... 4 av 5 möjliga är den värd tycker jag!

Håkan Nesser har skrivit
Koreografen (1988)
Det grovmaskiga nätet (1993)
Borkmanns punkt (1994)
Återkomsten (1995)
Barins triangel (1996)
Kvinna med födelsemärke (1996)
Ormblomman från Samaria (1997)
Kommisarien och tystnaden (1997)
Kim Novak badade aldrig i Genesarets sjö (1998)
Münsters fall (1998)
Carambole (1999)
Flugan och evigheten (1999)
Ewa Morenos fall (2000)
Svalan, katten, rosen, döden (2001)
Och Piccadilly circus ligger inte i Kumla (2002)
Kära Agnes (2002)
Fallet G (2003)
Skuggorna och regnet (2004)
Från doktor Klimkes horisont (2005)
Människa utan hund (2006)
En helt annan historia (2007)


Kommentarer
Postat av: Linda

Hoppas du även kommer att gilla En helt annan historia.

Jag har läst ut tre böcker på två nätter nu.....ska ta med mej nån bra bok i natt med. Blir nog en Kristin Hannah bok...men jag har inte bestämt mej ännu!

2007-05-11 @ 16:44:49
URL: http://krabba.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0