Folket i källaren

134182-37

En av böckerna som jag fick av bokförlaget Kabusa var ju som bekant Audur Jónsdóttirs roman Folket i källaren. Tyckte att det verkade vara en bok i min smak när man läste om handlingen. Hade förmodligen lite för höga förväntningar på den.

Boken handlar om Klara och utspelar sig egentligen bara under en enda kväll. Klara bor tillsammans med sin man Svenni i en snygg våning som är som hämtad ur ett inredningsmagasin. Under handlingens gång får man genom tillbakablickar lära känna Klara som vuxit upp med alkoholiserade föräldrar och den numera drogberoende systern Embla som allt som oftast är iväg, och lämnar således sin son Nonni till Klara och Svenni.

Jag är inte särskilt imponerad av den här boken. En svag historia där det egentligen inte händer någonting. Tillbakablickarna är skickligt invävda i nutiden och det är väl egentligen det enda som är bra. Tycker det är segt och långsamt. Inget jag rekomenderar andra att läsa. Den får 2 av 5 möjliga.

Kommentarer
Postat av: Magix

Tyckte precis likadant, hade för höga förväntningar och så blev det just ingenting!

2007-12-18 @ 15:01:58
URL: http://www.bokbabbel.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0