Tusenskönor - Kristina Olsson

Äntligen fick jag sätta tänderna i Kristina Olssons andra deckare, Tusenskönor. Vad jag tyckte om hennes debut, Askungar, kan du läsa här.



Återigen är det Fredrika Bergman och hennes kollegor, med Alex Recht i spetsen, som står i centrum för handlingen.
En präst och hans fru hittas döda i sitt hem. Det finns ett avskedsbrev från mannen och det verkar inledningsvis som om han först mördat sin fru och sedan tagit sitt eget liv. Historien visar sig dock vara mycket mer komplicerad än så... Samtidigt med fallet utreds också en smitningsolycka där en ung flykting utan identitetshandlingar blir påkörd och avlider.
Vi får också lära känna Ali, en man som smugglats in i Sverige och som nu hålls inlåst i en lägenhet i väntan på att utföra uppdraget som ska göra hans liv värt att leva igen.
I Thailand finns en kvinna som hamnat mitt i en mardröm. Någon har raderat ut hennes identitet. Vad har alla dessa människoöden gemensamt och finns det en koppling mellan fallen?
Fredrika som nu är höggravid får fullt upp med att räta ut alla frågetecken.

Precis som jag trodde är den här boken precis lika spännande och gastkramande som den förra. Jag vill läsa mer mer mer!!! Flyktingtemat går som en röd tråd genom hela handlingen och vävs ihop perfekt i slutet. Jag undrade dock ett tag hur det skulle gå ihop sig med alla lösa trådar och olika historier!? Men hon gör det perfekt!
Stämningen håller i sig ända till slutet även om jag hade mina aningar hur det hela hängde ihop redan någon gång efter halva boken! Jag riktigt längtar efter att få träffa dem igen - Alex, Fredrika och dem andra!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0