I denna stilla natt - Mari Jungstedt



Mari Jungstedt låg etta med sin deckare Den farliga leken på Bokus topplista tidigare under 2011. Jag som tidigare bara läst Den du inte ser av Jungstedt valde istället att fortsätta läsa i "rätt ordning" så därför har jag istället läst I denna stilla natt som alltså är den andra boken i serien om kriminalkommisarie Knutas.

Det är adventstid på Gotland. En fd fotograf, numera alkoholist, hittas mördad i sitt mörkerrum i källaren. Några dagar före mordet vann offret, även kalld Blixten, en större summa pengar på travet. När Andres Knutas och hans kollegor genomsöker lägenheten upptäcker dem att pengarna är borta. Kan det vara detta som ligger till grund för det besinningslösa mordet?
Några dagar efter mordet på Blixten försvinner den 14-åriga tjejen Fanny Jansson spårlöst efter ett besök i stallet. Fanny är en ensam tjej som spenderar det mesta av sin tid i byns travstall. Hon har inga vänner och lever med en alkoholiserad mamma.
Anders Knutas och hans kollegor arbetar med båda fallen. Kan det vara så att försvinnandet har något gemensamt med mordet? Och vart har egentligen Fanny tagit vägen?

Fantastiskt bra är hon Jungstedt. Var längesen jag läste första boken om Knutas och hans kollegor nu, men jag tyckte nog den här var bättre! Jag tänker absolut fortsätta läsa serien. Parallellt med mordhistorien får vi även följa utveckligen mellan TV-reporten Johan Berg och hans kärlek Emma som är gift med en annan man. Även den här handlingen är spännande och gör hela tiden att man vill läsa vidare.
Jungstedt skriver lätt och enkelt med ganska korta kapitel. Detta gör boken lättläst och snabbläst. En riktig bladvändare med andra ord!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0