Återupptar Bokfrågornas ABC - del 15

Lilla O, numera Enligt O, tar nu upp Bokfrågornas ABC igen på sin nya blog. Tänkte att jag också kan hänga med då. Jag tar vi där jag slutade på bokstaven O!





Ännu ett bokpris den här veckan, ett endast för kvinnor Orange Prize for Fiction som delats ut sedan 1996. Vet du något om priset? Har du läst böcker av någon pristagare? Är det bra med ett pris för kvinnliga författare?
Visst har jag hört talas om priset, men vet inte särskilt mycket om det. Kollat upp på nätet vilka som tagit hem priset varje år och upptäcker att jag inte läst en enda av pristagarna! Kanske vore det något för en framtida läsutmaning? Visst kan det vara bra med ett pris för kvinnliga författare, men varför det egentligen? Skall väl egentligen inte spela någon roll om man är kvinna eller man för att erhålla ett pris!?


Berätta om en bok som du tyckte mycket om, trots att du inte trodde att du skulle gilla den. En oväntad favorit alltså!
Oj, det finns flera oväntade favvisar i min läslistor. Ett exempel är Björn Ranelids bok Hjärtat som vapen som jag läste i februari. Den var verkligen en oväntad favorit! Hade det inte varit för BokusToppsutmaningen hade jag aldrig läst den!


Jag är inget fan av Peter Harrysson, men tänker ändå sno ett av hans favorituttryck. Jag vill att du berättar om en bok som var olidligt spännande!
Här får jag väl vara sådär tråkig och säga Dan Brown med sina böcker. Speciellt Da Vincikoden. Har verkligen gillat hans böcker och tyckt att allihop har varit riktiga bladvändare! Hans senaste ligger dock oläst här hemma ännu. Får nog bli ett av höstens läsprojekt!


Och slutligen vill jag höra om en bok om ett mindre trevligt ämne. Har du läst någon bok om otrohet som du tycker är bra?!
Jag har säkerligen läst ett flertal böcker om otrohet, men kan just nu inte komma på någon som jag tyckt varit bättre än någon annan.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0