Död i gryningen - Deon Meyer

Död i gryningenDet här var bra, riktigt bra! Deon Meyer var en helt ny
författare för min del och före deckarutmaningen hade
jag faktiskt aldrig hört talas om honom.

Den lite struliga fd polisen Zatopek van Heerden
blir erbjuden ett arbete som privatdetektiv och
tackar motvilligt ja till erbjudandet. En man har
toterats och avrättats i sitt hem loch i samband med
mordet har offrets kassaskåp tömts och ett
testamente har försvunnit. Det blir Van Heerdens
uppgift att försöka hitta testamentet. Han har dock
bara 7 dagar på sig.. Jakten tar honom tillbaka 15 år
i tiden och det blir allt annat än lätt!

Som sagt, det här gillade jag skarpt! Ett bra driv framåt i
handlingen som gör boken snabbläst. Gillar extra mycket att
boken utspelar sig i Sydafrika. Inte någon vanlig deckarmiljö
för min del!
Man man nästan säga att boken innehåller två paralella handlingar eftersom vartannat kapitel handlar om själva utredningen och vartannat handlar om Van Heerdens liv fram tills idag. Jag brukar annars tycka liknande sätt att skriva på bara gör handlingen rörig, men inte den här gången - det är lyckat och lättläst.
Jag vet att det inte har kommit ut så många böcker av Meyer på svenska ännu, men jag är absolut inte feg för att läsa fler!


Kommentarer
Postat av: Bokbabbel

Det finns sammanlagt tre böcker av Meyer på svenska, varav två i pocket. Jag är själv väldigt nyfiken på hans böcker, så när du u skriver så här entusiasttiskt om denna så kan det nog hända att den får ligga kvar i kundvagnen på Adlibris då jag tar mig mot kassan :)

2010-08-23 @ 10:56:46
URL: http://bokbabbel.blogspot.com
Postat av: Therese

Jag tycker absolut att du skall låta den ligga kvar i korgen! Jag blev glatt överraskad!

2010-08-23 @ 13:19:18
Postat av: enligt O

Båda böckerna du önskar finns kvar! maila din adress till linda at enligto.se så skickar jag dem till dig i veckan!

2010-08-23 @ 22:04:27
URL: http://www.enligto.se
Postat av: Emmas Bokhylla

Min sambo har last den (eller var det den andra? Ibland har jag svart att komma ihag...) och gillade den skarpt! Man kanske skall ta och prova pa!

2010-08-31 @ 13:18:39
URL: http://emmasbokhylla.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0