Bokkedjan 5: Utanförskap

Usch, det här var såå svårt. Har funderat i flera dagar! Hans har valt att börja med en bok om utanförskap.


Såklart kom jag direkt att tänka på John Ajvide Lindqvists skräckroman Låt den rätte komma in. Här är det den mobbade pojken Oskar som är en av huvudpersonerna men lika mycket är det den udda flickan Eli som står i centrum. Det visar sig såsmåningom att hon är vampyr...


Ja, och vampyr... Det får mig ju såklart att tänka på Om jag kunde drömma av Stephenie Meyer. Här är det Bella som blir kär i vampyren Edward. (Om nu någon har missat det!?)

Bella jaaa... I Martina Haags Underbar och älskad av alla är det en annan Bella som har huvudrollen. En kul och lättläst bok som jag absolut kan rekomendera. Boken blev ju dessutom film för ett tag sedan nu.

En annan bok som också blivit film är Liza Marklunds bok Paradiset. En bok/film om utsatta kvinnor och den mörka jugoslaviska maffian.



Omslagsbild: ISBN 9789170371257, Låt den rätte komma in    Omslagsbild: ISBN 9789132154577, Om jag kunde drömma    Omslagsbild: ISBN 9789164201720, Underbar och älskad av alla (och på jobbet går det också jättebra)    Omslagsbild: ISBN 9789164201614, Paradiset

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0