Bokkedjan 4: Nystart

Lika klurigt den här gången tycker jag! Men jag har i allafall funderat klart nu! =) Nystart är ämnet Hans valt den här gången i bokkedjan.

1. Nystart fick mig direkt att tänka på Kajsa Ingemarssons Små citroner gula. Kanske för att den låg precis framför näsan på mig. Jag vet inte.. I allafall gjorde den inget större intryck på mig när jag läste den! Huvudpersonen i boken, Agnes, lämnar sitt gamla liv bakom sig och öppnar en restaurang tillsammans med en vän.

2. Namnet Agnes för ju direkt tankarna till boken Kära Agnes som Håkan Nesser har skrivit. Två brevväxlande kvinnor planerar här ett mord tillsammans.

3. Ett brev är ju just vad som är upptakten till handlingen i Maria Ernestams senaste bok Alltid hos dig som jag läste för bara ett tag sedan. Huvudpersonen Inga hittar ett brev och detta leder henne långt tillbaka i tiden bland familjehemligheter och stark vänskap.

4. En annan författare som ofta blandar nutid och historia i sina böcker är Camilla Läckberg. I boken Tyskungen är det huvudpersonen Erikas efterforskningar som leder henne bakåt i tiden i familjens historia.

           

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0