Bokfrågornas ABC del 2

Här kommer mina svar i Lilla O:s Bofrågor del 2. 

barnen9090613-1222.jpg

1. B som är böcker. Köper du mycket böcker? Nya eller begagnade? Eller brukar du kanske få dem eller låna dem? Är det vissa böcker som du måste äga? Jag har alltid älskat att köpa böcker och gör fortfarande. Dock har jag insett att man kan INTE ÄGA allt man läser. Man får ju inte plats! Så numera lånar jag ganska mycket av det jag läser på bibliotek eller köper begagnat på tex Tradera eller på loppis. Vissa böcker MÅSTE man ju förstås äga! Typ Sagan om Isfolket som jag håller på att samla på. Sen har vi ju det här med pocket vs inbundet! Just nu köper jag nästan bara pocketversion! Tar mindre plats och är lätta att bära med sig. Dessutom mycket billigare!


2. B-filmer är rätt kassa filmer. Berätta om en riktigt dålig bok som du läst.
Har ju haft turen att inte drabbas av så värst många bottennapp, men för att välja något så tar jag Elfriede Jelineks bok Lust som ju är det sämsta jag läst på länge.


3.  A-laget är dessutom bättre än B-laget. Finns det mer eller mindre fin litteratur? Ge exempel på båda och förklara hur du tänker.
Oj, det här var en knivig fråga. Det är väl egentligen upp till var och en vad man klassar som finare litteratur. Min första tanke var ju dock att alla gamla tunga klassiker tillhör det lite finare A-laget och lite nyare böcker från okända författare som snabbt glöms bort tillhör det lite mindre fina B-laget.


4. Läser du många biografier? Berätta om en favorit.
Vems biografi vill du gärna läsa? Vems kan du vara utan? Vad tycker du om ”fejkbiografier” där verkligheten och det fiktiva blandas? Har du läst någon? Tyngre biografier är jag ganska dålig på att läsa. Gillar däremot lite mer lättsamma självbiografier som tex Lotta Thell eller Waris Dirie. Eftersom jag arbetar som sjuksköterska läser jag gärna verkklighetsbaserade böcker som har anknytning till vård- och eller sjukdom på något vis. På senare tid har jag ju läst tex Rädda Felix och Våga älska.


Kommentarer
Postat av: Annika

Jag har bara läst en bok av Elfride Jelinek och det är Pianolärarinnan, eller Die Klavierspielerin som den heter i original. Det är en på samma gång tragisk som tänkvärd bok och jag tyckte mycket om den.



Lust har jag däremot inte läst, ännu i alla fall.

2009-12-05 @ 17:40:51
URL: http://alkb.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0