Aprilväder



Precis som vanligt älskar jag Viveca Lärns böcker. Den sjätte boken om Saltöborna, Aprilväder är nu till ända. Jag undrar om det är den sista i ordningen?! Det känns nästan så, med tanke på slutet!

McFie är död och i hans gamla hus bor numera kocken Klasse. Änkan Sara och dottern Selma har flyttat till Göteborg men återvänder nu till ön för att besöka sina gamla vänner. Emily och Blomgren har funnit varandra igen efter många turer fram och tillbaka. Till Kabbens stora förtret har det flyttat en turkisk familj till Saltön som öppnat en restaurang. Johannas fästman Bengt har en son i tonåren som kommer för att bo hos dem. Lottens sambo Tommy får mer och mer problem med alkoholen och Lotten har planer på att öppna en egen "tork" på Saltön. Som vanligt är det ingen ordning alls på Saltön den här våren!

Ja, vad ska man säga. Viveca Lärn skriver så otroligt bra och hennes personbeskrivningar är så fantastiska. Jag fullkomligt älskar böckerna om Saltöborna. Har du missat dem så måste du verkligen läsa nu. 1999 kom den första boken i serien ut, Midsommarvals.

På min blogg har jag tidigare skrivit om Värmebölja.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0