Anasarka



Zebra Art Förlag var snälla nog att skicka mig ett exemplar av Marcel Aponnos debut Anasarka eftersom jag inte kunde delta vid releasepartyt som jag fick en inbjudan till för ett tag sedan.

Anasarka är en medicinsk thriller där huvudpersonen är läkaren Max von Basten. Max arbetar på akuten och när det ena fallet efter det andra kommer in med kraftig svullnad över hela kroppen och sedan avlider förstår Max att det är något skumt på gång. Han drar igång sina egna efterforskningar och råkar befinna sig på fel ställe vid fel tidpunkt. Alla polisens misstankar pekar till slut mot Max själv. Han dras in i ett mörkt spel och är nära att aldrig komma därifrån levande.

Jag trodde absolut att det här var en bok i mitt tycke när jag läste baksidetexten. Jag nästintill kastade mig över den när den damp ner i brevlådan. Men en aningens besviken är jag nog. Bokens ca 450 sidor kunde lätt ha minskats ner med säkert 100 sidor. Boken innehåller såååå mycket "kringprat" och ren fakta som, enligt mig, inte har någon som helst betydelse för bokens handling. Detta reta mig en del och jag kan erkänna att jag bara skumläste vissa sidor! Annars är det här en riktigt bra story och den känns verkligen högaktuell. Jag hoppas nog ändå att det kommer fler böcker med kvinnokarlen Max van Basten i huvudrollen!

Kommentarer
Postat av: annbookworm

I motsats till dig gillar jag den. Visserligen har den mycket <i>av dokumentärt inslag i sig</i> men jag tycker inte det förtar innehållet.

2008-12-14 @ 22:13:58
URL: http://annbookworm.wordpress.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0