Kärleken till Sofia Karlsson

134182-60

Mer Anders Paulrud blev det! Den här gången satte jag klorna i Kärleken till Sofia Karlsson.

Boken handlar om Anders som blivit övergiven av sin kärlek Sofia. En ängel säger honom att han skall hitta henne vid världens ände och han ger sig ut för att söka efter henne. Han är svårt sjuk och sorgsen. På hans pilgrimsresa kommer även de tråkiga minnena från barndomen tillbaka till honom.

Ja, det finns inte så mycket mer att säga om bokens handling. Det sägs inget om att boken skall vara en självbiografi, men det slår mig ganska snart hur mycket som faktiskt stämmer överrens med Anders eget liv. Huvudpersonen heter Anders, han är uppvuxen i Karlskrona, han är skild, han har en hjärntumör och han har en badrock och en mössa som han bär med sig och som betyder mycket för honom. Man kan ju då undra om kärleken till Sofia Karlsson också är hämtad ur verkligheten?!
Detta är en ganska lättläst och lågmäld bok. Precis som i Fjärilen i min hjärna känns han bitter på livet när han skriver. Sorgligt men bra! 4 av 5 möjliga!


Anders Paulrud har skrivit;
Det regnar i Wimbeldon 1994
Amamamor 1996
Inbjudan till sorg 1996
Ett ögonblicks verk 2000
Kärleken till Sofia Karlsson 2005
Som vi älskade varandra 2007
Fjärilen i min hjärna 2008


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0