Fjärilen i min hjärna

134182-58

För ett tag sedan gick ju författaren Anders Paulrud bort. Visste inte så mycket om honom då, mer än att han är uppvuxen här där jag bor. Hade aldrig läst något av honom, men efter hans död skrev massor med bloggare om honom och hans böcker. Så igår när jag var en snabbis på biblioteket lånade jag hans självbiografi Fjärilen i min hjärna.

Boken är som sagt en självbiografi över Anders sista tid i livet. Det började med en hjärntumör som opererades bort, men när han senare fick lungcancer fanns det ingenting man kunde göra. Han fick snällt acceptera att hans tid i livet var över. Anders skriver hur det känns att leva med en "fjäril i sin hjärna", han skriver om ensamheten och tanka om döden. Man kan ana en viss bitterhet tycker jag. 

En mycket kort och lättläst bok. Koncentrerar sig inte särskilt mycket på hur det var att få själva beskedet och hur det är att leva med cancer. Han berättar mer om sina tankar och sina känslor.  Hela boken handlar egentligen bara om sorg och ensamhet. 4 av 5 möjliga, om man nu kan betygsätta en sådan här bok... Jag måste läsa mer av Paulrud!

Anders Paulrud har skrivit;
Det regnar i Wimbeldon 1994
Amamamor 1996
Inbjudan till sorg 1996
Ett ögonblicks verk 2000
Kärleken till Sofia Karlsson 2005
Som vi älskade varandra 2007
Fjärilen i min hjärna 2008

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0