Könsneutrala barnböcker

1144_m5B15D_m.jpg                                                    rolig tecknad brandbil
Ikväll tog Kulturnyheterna upp det här med genusdebatten. Böcker för flickor handlar om prinsessor som föder barn och som inte arbetar. Det är rosa och gulligt, medans det i böcker för pojkar är starka män som arbetar hårt och kör bilar och traktorer.

Är du genusmedveten? Tänker du på det här när du köper böcker till dina barn?

Nu har ju inte jag hunnit köpa så många barnböcker ännu eftersom Felix bara är 3 månader än så länge. Men jag kan erkänna att de böcker jag har köpt har handlat om tex brandmän, bilar och annat pojkigt!

Det nya bokförlaget Olika förlag ger ut barnböcker med ett positivt genusmönster. Även Vilda förlag satsar på detta.



Några roliga boktips i ämnet!

- Pija Lindebaums bok Kenta och barbisarna handlar om Kenta som helst vill leka med sin barbie tillsammans med flickorna.

- Anna Hedvalls bok Sandalerna handlar om en pojke som går till skolan med rosa skor.

Kommentarer
Postat av: Lilla O

Även Vombat förlag har bra böcker, om än få än så länge. Jag tänker rätt mycket på hur böckerna är när jag köper dem. Böcker som Linne Bies om Leo och Ella som det skrivits en del om är rätt ruggiga i sin enkelhet tycker jag!

2009-12-25 @ 16:03:25
URL: http://lillaosblogg.wordpress.com
Postat av: vladimir oravsky

”– Lyssna inte på Aron. Hön är gammal och drömmer och predikar för

mycket.

Det är nämligen på det viset, att när människorna säger han och hon

och honom och henne, så säger snäckorna hön och hönne om alla och envar.

Vinbergssnäckan är både han och hon på en gång. Därför var Aron inte

heller en han eller en hon. Hön var en hön.”

Citat från boken På väg: berättelser av Zlata Ibrahimovic, kanske den 1:a könsneutrala barnboken, utgiven 2007, andra upplagan 2009

2012-01-26 @ 18:34:06

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0