Gäst hos verkligheten

134182-54

Andra boken i Nobelpristagarutmaningen utläst. Det blev Gäst hos verkligheten skriven av Pär Lagerkvist.

Boken är en självbiografisk barndomsskildring. Vi får möta den känsliga pojken Anders under hans uppväxt vid järnvägsstationen tillsammans med sina föräldrar och syskon. Med i handlingen är även hans morfar, mormor och hans morbror. Jag uppfattar det som att boken handlar mycket om döden. En sorglig stämning genomsyrar varje kapitel.

En lättläst tunn bok utan någon särskild handling egentligen. Varje kapitel är en ny historia. Man får aldrig riktigt grepp om tiden eller om huvudpersonerna. Den får 2 av 5 möjliga.

Pär Lagerkvist har bla skrivit;
Människor (1912)
Ångest (1916)
Kaos (1919)
Bödeln (1933)
Dvärgen (1944)
Barabbas (1950)
Det heliga landet (1964)

Kommentarer
Postat av: Amoroso

Nu har jag också läst Lagerkvist, gav mig på Bödeln. Reccension kommer inom kort. Fast jag var inte så imponerad, kändes som om jag skulle fått ut mer om jag läst den igen, och igen
... :-) Vilket jag inte orkade. Nu är det Steinbeck nästa. Hur går det med klassikerutmaningen?

2008-04-22 @ 07:53:50
URL: http://amoroso-mildasanger.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0