Mor Courage och hennes barn



Nu har jag läst pjäsen som egentligen skulle varit utläst innan juli månads utgång. Men bättre sent än aldrig!
Den här gången blev det Bertolt Brechts pjäs Mor Courage och hennes barn från 1939.

Vi får följa Moder Courage och hennes barn under olika tillfällen och på olika platser under det trettioåriga kriget. Hon reser omkring med sin vagn och hela hennes uppehälle är beroende av kriget. I detta krig förlorar hon alla sina tre barn, ett efter ett.

Intressant tema i pjäsen tycker jag.. Den gick snabbt att läsa och jag gillade den faktiskt. Den får 4 av 5 möjliga iaf.
I samma bok som den här finns även Den kaukasiska kritcirkeln av samma författare. Är lite nyfiken på den också faktiskt. Blir kanske nästa läsupplevelse!

Brecht har bla skrivit;
Trummor i natten (1922)
Tolvskillingsoperan (1928)
Fru Carrars gevär (1937)
Mor Courage och hennes barn (1939)
Den kaukasiska kritcirkeln (1945)

Kommentarer
Postat av: Petra

Det verkar bara vara du och jag som läser pjäser:)
Jag tyckte Moder Courage slutade väldigt abrupt. Hade precis kommit in i pjäsen - så pang! Var den slut!

2007-10-07 @ 10:34:27
URL: http://www.enannansida.se/bok

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0