Anna, min älskade

134182-15

Magnus Utviks roman Anna, min älskade är till viss del självbiografisk bok, men jag har ändå valt att placera den under kategorin roman. Det här är den första utlästa boken från årets bokrea!


Det är sommar och solen steker över Stockholm. I Midsommarkransen sitter Marcus och Anna i sin lägenhet med persiennerna neddragna. De har just fått veta att Anna har cancer. Livmoderhalscancer. En cancerform där dödligheten är en på tre. Kommer Anna att dö, tjugonio år gammal?
Livet fördunklas av dödsångest och cancerbehandllingar och när det står klart att Anna aldrig kommer att kunna bli gravid slås de sista resterna av deras gamla liv sönder.
Tillsammans försöker de hitta en väg framåt, en väg ut ur mörkret. Men frågan är om det finns en kärlek som är så stark att den kan övervinna både cancer och sorgen över att inte kunna bli föräldrar.


Detta var en otroligt lättläst bok som tog slut på 2 dagar. Man får främst följa Marcus tankar kring detta svåra ämne. Tempot är högt och språket väldigt lätt. Tycker inte att man får känslan av att det är självbiografiskt. Detaljlöst, men ändå kan man inte låta bli att vända blad! Blir dock bara 3 av 5 möjliga.

Magnus Utvik har skrivit;
Jorden (diktsamling) 1989
Ögat (diktsamling) 1990
Om du inte talar (diktsamling) 1991
Simone (roman) 1993
Hata regnet, hata livet (roman) 1994
Solen har ingen skugga (diktsamling) 1996
Genom mörker går jag med dig tillsammans med ditt mörker (diktsamling) 2000
Anna, min älskade (roman) 2005


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0