Dåliga böcker?

Ja, dåliga böcker, finns dem??

Läser på Bokidioten det här med att inte avsluta böcker som man tycker är fööööör tråkiga. När man surfar runt på olika bokbloggar ser man ofta i olika inlägg typ "jag gav upp efter 150 sidor" eller liknande. Undrar om det är jag som är konstig eller så... Jag kan nämligen inte lägga ifrån mig en bok som jag påbörjat. Jag bara MÅSTE läsa färdigt den! Hur utråkig och seg den än är... Hur gör du?

Egentligen har jag inga exempel på sååå tråkiga böcker. Men jag har lite svårt för Jan Guillous Arn-böcker. Har läst de två första i triologin, men den sista står i bokhyllan och stirrar surt varje gång jag tar en annan bok. Men tids nog kommer jag nog att läsa den också tror jag!

Kommentarer
Postat av: Johan

Jag brukar också läsa färdigt även dåliga böcker, men jag läser snabbt och lägger ogärna ifrån mig en skönlitterär bok jag inte läst ut utan läser från pärm till pärm, så det stjäl vanligtvis inte mer tid än att se en längre dålig film. Mindre ansträngning också, eftersom jag tycker att det kräver mer att se på film än att läsa.

Jag tycker att minst 90% av alla böcker som finns är dåliga. Förmodligen ännu fler. Lyckligtvis går det att minimera antalet dåliga böcker man ger sig på genom smarta sätt att välja sina böcker.

//JJ

2007-02-17 @ 01:55:50
URL: http://mansken.blogspot.com
Postat av: Johanna/bokidioten

Åh, jag tycker det är så svårt! Och jag har alltid haft så svårt att sluta läsa böcker jag påbörjat. Men varför inte försöka en gång? Eller, vad är det som får en att hålla kvar vid en bok man inte gillar? Snålhet? Ett behov av att veta hur det slutar? Eller helt enkelt förhoppningen om att det kan blir bättre?

2007-02-17 @ 11:37:12
URL: http://bokidioten.blogg.se
Postat av: Hans Persson

Det är jättesvårt att sluta läsa böcker som inte är bra. Jag jobbar på att lära mig att lägga av mitt i, så att jag kan lägga tiden det skulle ha tagit att läsa ut resten av boken på att läsa något annat som förhoppningsvis är bättre.

2007-02-17 @ 14:43:30
URL: http://pinkunicornblog.blogspot.com/
Postat av: Pi

Jag brukade vara precis likadan. Tack och lov så har det gått över.
En liten tröst kan vara att tredje Arn-boken är mycket bättre än tvåan. Åtminstone tyckte jag det.

2007-02-17 @ 17:03:24
URL: http://gemen.blogg.se
Postat av: Nina

Gud vad skönt att någon mer INTE blev så betagen av Arn-böckerna! Själv har jag inte kommit igenom ettan än, så det är min tvåa som stirrar på mig :)

2007-03-01 @ 17:58:25
URL: http://www.ninateacher.blogspot.com
Postat av: Cia

Jag håller helt med! Ibland är det i och för sig väldigt svårt att motivera sig att läsa klart en riktigt tråkig eller jobbig bok, men jag tycker egentligen inte att man kan bedöma en bok innan man har läst ut den... Det är inte förrän man har läst helt klart som man kan veta vad det var författaren ville säga och allt det där jättetråkiga kanske behövdes för att berätta historian!

2007-03-02 @ 15:16:15
URL: http://ww.exlibriscia.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0