Orden med Anna Charlotta

Igår i Orden med Anna Charlotta kl 22.10 diskuterades det om biografier och självbiografier som numera är väldigt populär litteratur. Varför är det då så att denna typ av böcker säljer som aldrig förr!? Är det för att det på något sätt kan jämställas med skvaller?

Vad är då skillnaden på biografi och självbiografi?! Om jag ska vara ärlig har jag aldrig tänkt på det som olika genrer, men nu har jag förstått att så är fallet. En biografi är ju tex om någon person utifrån skulle skriva om mitt liv och en självbiografi är det ju om jag själv skriver om mitt liv. I programmet talas det om att en självbiografi oftast ger en annan dimension och en djupare förståelse för huvudpersonen. Jag kan nog hålla med om detta. På något sätt känns det mer trovärdigt när det är en självbiografi. En person utifrån kan ju ha helt andra åsikter och granskar kanske på ett helt annat sätt. Kan bli ju väldigt stor skillnad!

Första gäst ut i programmet var Daniel Levin, författare till biografin Bert Karlsson - Oraklet i Skara. När han får frågan varför han skrev en bok om just Bert Karlsson svarar han att det var därför att han tycker att nästan alla svenskar har någon form av förhållande till Bert. Han ville berätta om Berts resa genom nöjesbranschen och upp i politiken. Han erkänner också att han inte träffade Bert en enda gång under tiden han skrev boken (?!) Han gjorde i ställer djupgående research och läste allt han kunde komma över om Bert.

Andra gäst i programmet var Carolina Gynning som talade om sin självbiografi Ego Girl som hon även läste ett stycke ur. Carolina berättar hur det är att använda sig av en så kallad spökskrivare. En person som hjälper till att skriva boken. I Carolinas fall heter detta "spöke" Ingrid Carlqvist. Den här boken är väldigt detaljerad men Carolina berättar att hon ändå utelämnat mycket. Hon berättar även att hon vid ett tillfälle ångrade sig och absolut inte ville att boken skulle ges ut, men det gick snabbt över. I slutet av intervjun tillkännager hon att hon och Ingrid har ett nytt projekt på gång, men att det inte handlar om henne den här gången... Eftersom jag gillade Ego Girl så ser jag fram emot detta nästa projekt!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0