Bokbussen nr 3

Ikväll handlade bokbussen om något så trevligt som böcker med anknytning till sjukvården. Eftersom jag själv jobbar i vården är det böcker som ligger mig varmt om hjärtat. Älskar böcker där handlingen utspelar sig på sjukhus!

Först ut i programmet är Agneta Pleijel som talar om sin bok Drottningens chirurg som kom ut i somras. Boken är en historisk roman som utspelar sig i Stockholm under 1700-talets mitt. Vi får följa hovkirurgen Herman Schützer som är kvinnoläkare och som utför Sveriges första kejsarsnitt. Tanken är att det här ska bli en släkthistoria i flera delar som förhoppningsvis kommer sträcka sig ända fram till 1900-talet, berättar Agneta.

Vi träffar också Marie Bosson Rydell som skriver för barn. Hennes böcker Kråke och kroppen, Kråke hos doktorn och Kråke i mammas mage handlar alla om hur kroppen fungerar och hur det är att gå till doktorn.
Anna Jansson berättar om sin nyaste deckare Främmande Fågel där Gotland drabbas av fågelinfluensan. Den här boken har fångat mitt intresse men eftersom Anna Janssons böcker alla handlar om Maria Wern vill jag läsa de i ordning. Så det tar ett tag till innan jag kommit till Främmande Fågel! =)

Det här var ett urval av vad kvällens program handlade om.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0